Veiligheid en welbevinden

Pedagogisch medewerkers moeten zorgen dat kinderen zich kunnen ontwikkelen vanuit een veilige basis. Zich veilig voelen is voor kinderen de basis van een goede ontwikkeling. Een kind wil zich prettig, op zijn gemak en veilig voelen op de BSO. Daarvoor is een vertrouwde pedagogische medewerker nodig.

 

Bij buitenschoolse opvang “de stamboom” vinden we het erg belangrijk dat de kinderen die gebruik maken van onze opvang zich veilig voelen. Bij veiligheid gaat het niet alleen om fysieke veiligheid maar ook om emotionele veiligheid. (Singer, 2009, pag. 31) Om dit als buitenschoolse opvang te realiseren, vinden wij de volgende aspecten van groot belang:

·                    een vertrouwde relatie met de pedagogisch medewerk(st)er(s);

·                    sensitieve responsiviteit (emotionele ondersteuning) van de pedagogisch medewerkers;

·                    vertrouwde relatie tussen de kinderen;

·                    voorspelbaarheid van de leefomgeving;

·                    vertrouwen tussen pedagogisch medewerkers en ouders. (Singer, 2009, pag. 32)

Hoe geven wij dit vorm in onze buitenschoolse opvang? We noemen kinderen bij hun naam, (Singer, 2009, pag. 33) onze pedagogisch medewerkers tonen interesse door gesprekjes aan te gaan. Deze gesprekjes gaan bijvoorbeeld over thuis, over school, over hobby’s maar ook over vriendjes en vriendinnetjes. Onze pedagogisch medewerkers zijn onder andere opgeleid zodat zij kunnen analyseren hoe de kinderen zich voelen (blij, boos, bang,verdrietig) Zodra de leidster weten in welke gemoedstoestand de kinderen zitten kunnen zie hierop inspelen.

 

In onze opvang werken wij met stamgroepen, dit betekent dat er gewerkt wordt met meerdere groepen waarin kinderen van alle leeftijden bij elkaar zitten. Met en van elkaar leren vinden wij dan ook erg belangrijk, deze manier van werken wordt bij ons ook als middel ingezet om een ver-

trouwde relatie tussen de kinderen te realiseren. Een andere manier van werken waar wij als opvang veel waarde aan hechten zijn de gemeenschappelijke activiteiten in gesprek, spel,

werk en viering. Kinderen worden hierbij voorbereid op belangrijke punten als:

·                    zelfstandigheid

·                    verantwoordelijkheid

·                    omgaan met elkaar

·                    rekening houden met elkaar

 

Ten slotte vinden wij het communiceren met ouders ook een belangrijk aspect. Als de

communicatie tussen de ouders en de opvang goed wordt afgestemd kan een kind zich

optimaal ontwikkelen. De relatie tussen ouders en de pedagogisch medewerker is belangrijk

omdat een kind aanvoelt wanneer de relatie tussen de twee partijen goed is. Als ouders

vertrouwen hebben in de opvang, dan hebben kinderen dat ook. Ouders zijn bij ons ten allen

tijde welkom. Heeft u vragen? Stel deze vragen dan gerust aan onze medewerker(s) of maak

een afspraak met één van onze medewerkers.

Om te testen of het welbevinden van uw kind goed is, observeren wij regelmatig. Bij het

observeren letten we op de volgende kenmerken:

 

·                    open(heid)

·                    nieuwsgierig

·                    levenslustig

·                    tevreden

·                    ontspannen

·                    vol zelfvertrouwen

·                    evenwichtig (Singer, 2009, pag. 36)

 

Concluderen wij tijdens de observatie(s) dat het welbevinden van uw kind verstoord is, dan

zullen wij dit met u communiceren. We zullen dan samen proberen om tot een oplossing te komen.