Leren en ontwikkelen
Kinderen leren elke dag bij op de BSO. Ze leren door te spelen, dit is dus een hele andere manier van leren dan de kinderen op school krijgen. Spelend leren staat centraal op de BSO. Natuurlijk ontwikkelen alle kinderen zich op eigen tempo, kinderen ontwikkelen specifieke talenten op deze leeftijd. Ze bouwen verder op dat waar ze goed in zijn. Dit kan sport, muziek, puzzels of iets anders zijn.
Sociale competentie:
Wij stimuleren de kinderen in samen spelen, leren en werken en leren ze hoe ze met elkaar kunnen communiceren. Dit bevordert de taalontwikkeling, sociale ontwikkeling en de ontwikkeling van allerlei sociale vaardigheden. Ze leren naar elkaar te luisteren en antwoord te geven als iemand iets vraagt. Ook praten wij met de kinderen over wat hen bezig houdt en hierover kunnen ze onderling ook weer praten.
Wij hebben de afspraak dat alle kinderen mee mogen spelen en er niemand mag worden buiten gesloten. Als de kinderen zich hier niet aan houden spreken wij de kinderen hier eerst rustig op aan en leggen wij uit waarom we deze regel hebben gemaakt.
Bij kleine ‘ruzietjes’ gaan wij uit van de zelfredzaamheid van kinderen. We kijken eerst hoe en of ze het zelf op kunnen lossen. Wij grijpen pas in als de kinderen er niet uit komen.
Als een kind moeite heeft met deze competentie kunnen wij als pedagogisch medewerkers het kind hierin begeleiden. We kunnen aanpassingen doen in de omgeving, sturen in activiteiten etc.
Wij proberen zo veel mogelijk aan te sluiten bij het niveau van ieder kind. Op ieder niveau kunnen wij kinderen zo een stapje verder helpen, het kind heeft ruimte om in zijn eigen tempo deze competentie te ontwikkelen.
Persoonlijke competentie
Ieder kind heeft zijn eigen interesses, talenten, energie en karakter. Wij stimuleren kinderen in de ontwikkeling van de ‘eigen’ ik. Er is niets goed of fout. Wij bieden ieder kind persoonlijk uitdagingen op het eigen niveau en naar de eigen leeftijd. Ze worden gestimuleerd in hun eigen talenten en kunnen hier zelf achter komen. Wij observeren de kinderen en op deze manier leren zij van ons en wij van hun. Als wij de materialen bieden waar een kind niks mee kan luisteren wij naar de eigen creativiteit van het kind. Wij waarderen creativiteit maar ook originaliteit. Door deze veilige leeromgeving te creëren kunnen de kinderen zich verder ontwikkeling in hun talenten en mogen zij ook fouten maken.